Napełnienie klimatyzacji

NAPEŁNIANIE KLIMATYZACJI GDAŃSK

 

Problem z KLIMATYZACJĄ?

nIE DZIAŁA?

tylko napełnienie klimatyzacji?

 

 

ZADZWOŃ 798257446

Jak do nas trafić?

Klimatyzacja samochodowa jest układem komfortowym mającym na celu schłodzenie wnętrza pojazdu podczas upałów, a w deszczowe lub wilgotne dni osusza powietrze wewnątrz pojazdu, dzięki czemu zapobiega zaparowaniu szyb. Układ klimatyzacji zapewnia komfortową podróż kierowcy oraz pasażerom. W skład czynnika chłodzącego (np.: R134a lub 1234YF) wypełniającego układ wchodzą specjalne środki smarne i konserwujące takie jak olej PAG. Podczas pracy układu klimatyzacji cały układ jest smarowany i konserwowany, dlatego klimatyzację należy używać także w okresie, zimowym (zaleca się co najmniej raz na dwa tygodnie). Długo nie używany układ ma wpływ na przyspieszenie procesu starzenia się gumowych uszczelnień oraz możliwości powstania korozji, co powoduje powstanie nieszczelności układu i ubytków czynnika chłodniczego.

Jeśli masz problem z klimatyzacją lepiej trafić nie mogłeś! Zajmujemy się napełnianiem klimatyzacji w GdańskuNapełnianie klimatyzacji w układach klimatyzacji jest czynnością, która powinna być wykonywana co roku. Można by zapytać, dlaczego co roku, przecież działa? Układ klimatyzacji w samochodzie nie jest układem w 100% szczelnym. Układy klimatyzacji w pojazdach posiadają przewody i połączenia zarówno metalowe jak i gumowe oraz gumowo metalowe. Normalnym jest, że wraz z upływem czasu dochodzi do mikro nieszczelności w układzie klimatyzacji, przez które czynnik chłodzący (np.: R134a lub 1234YF) wydostaje się na zewnątrz układu klimatyzacji. mikro nieszczelności powodują ubytki gazu chłodniczego (np.: R134a lub 1234YF), przez co klimatyzacja w samochodzie nie chłodzi tak jak powinna - jednym słowem ma mniejszą wydajność.

 

Wystarczy zadzwonić lub przyjechać aby pożegnać się z problemem. 798257446

 

NISKA ILOŚĆ CZYNNIKA CHŁODZĄCEGO (np.: R134a lub 1234YF) - objawy:

- Syczenie dobiegające z układu klimatyzacji podczas jej pracy.Regeneracja turbosprężarki gdańsk

- Syczenie podczas włączenia lub wyłączenia układu klimatyzacji.

- Mniejsza wydajność klimatyzacji - słabiej chłodzi.

 

 

 

 

 

BRAK CZYNNIKA CHŁODZĄCEGO (np.: R134a lub 1234YF) - OBJAWY:

Zapchany filtr cząstek stałych- Klimatyzacja nie chłodzi.

- Złudne wrażenie uruchamiania się klimatyzacji, według pracy silnika można odnieść wrażenie że klimatyzacja uruchomiła się - obroty silnika zmieniły się po włączeniu klimatyzacji jednak klimatyzacja nie chłodzi a kompresor się nie załącza.

 

 

 

 

 

 Co warto wiedzieć o klimatyzacji?


 

Jakie znaczenie ma klimatyzacja?

Układ klimatyzacji elementem komfortowym, który podnosi komfort podróży. Klimatyzacja umożliwia schłodzenie wnętrza samochodu w upalne dni, pozwalając kierowcy dłużej zachować koncentrację i zapewnia jazdę w komfortowych warunkach. Klimatyzacja podnosi także bezpieczeństwo podróży, ponieważ osusza powietrze we wnętrzu samochodu, co ma kluczowe znaczenie w wilgotne dni, przez co zapobiega zaparowaniu szyb i ograniczeniu widoczności.

Jak działa klimatyzacja?

W celu omówienia działania układu klimatyzacji, zacząć należy od omówienia elementów układu klimatyzacji. Układ klimatyzacji składa się z: kompresora klimatyzacji napędzanego paskiem napędowym z koła pasowego silnika samochodu, układu przewodów, chłodnicy zwanej skraplaczem, parownika znajdującego się we wnętrzu samochodu oraz zaworu rozprężnego - jest to bardzo okrojony wykaz elementów, w każdym układzie znajdują się także różnego rodzaju czujniki oraz sterowniki kontrolujące pracę układu klimatyzacji. Układ napełniony jest specjalną substancją zwaną czynnikiem chłodniczym, która sprężana przez kompresor klimatyzacji przepływa do parownika, po drodze czynnik napotyka zawór rozprężny, gdzie ulega rozprężeniu. Podczas rozprężania, czynnik chłodzi parownik oraz opływające go powietrze z dmuchawy nawiewu w kabinie. Następnie czynnik przemieszcza się dalej do skraplacza, gdzie oddaje ciepło pobrane z parownika. Proces ten zachodzi w sposób ciągły, powodując schładzanie parownika i oddawanie ciepła przez chłodnicę do otoczenia. Podczas takiej pracy układu klimatyzacji kompresor jest włączany i wyłączany za pomocą sterownika, który pełni kontrolę nad prawidłową pracą układu.

 

Kiedy należy napełnić układ klimatyzacji?

Efektywne i sprawne działanie układu klimatyzacji można zapewnić dzięki zapewnieniu odpowiedniej ilości czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji oraz nieodzownym jego składniku - oleju PAG. Ilość czynnika chłodzącego oraz oleju określa producent danego samochodu, a informację o niej często można znaleść na naklejce często znajdującej się pod maską w komorze silnika. W miarę działania układu klimatyzacji, ilość czynnika zmniejsza się na skutek istniejących mikro nieszczelności w przewodach, kompresorze, chłodnicy parowniku czy w wielu innych połączeniach uszczelnionych specjalnym oringiem, który z czasem parcieje. W takim przypadku klimatyzacja przestaje działać prawidłowo, co może być także niebezpieczne dla żywotności sprężarki klimatyzacji, ponieważ musi ona pracować częściej aby utrzymać odpowiednie ciśnienie i nie jest odpowiednio smarowana olejem zawartym w czynniku chłodniczym, tak to właśnie czynnik chłodniczy jest nośnikiem oleju. Wtedy konieczne jest uzupełnienie czynnika roboczego do wymaganej ilości. W praktyce proces ten zostaje rozszerzony o całkowite usunięcie czynnika z układu, wytworzenie podciśnienia w celu sprawdzenia szczelności przewodów oraz oróżnienia go z wilgoci i napełnienie układu właściwą ilością czynnika wraz z odpowiednią ilością oleju smarującego kompresor.

Zaleceniem producentów klimatyzacji jest coroczne serwisowanie układu klimatyzacji.

 

Jak wygląda napełnianie układu klimatyzacji?

Cały zabieg ma różne określenia, można spotkać się z różnymi nazwami: serwis klimatyzacji, napełnienie czynnika, dobijanie czynnika, uzupełnienie klimatyzacji itp.. Warsztat Arauto często używa określenia "Serwis klimatyzacji", kwestia nazewnictwa nie ma tutaj większego znaczenia, ważny jest sam zabieg. Serwis klimatyzacji wykonywany jest za pomocą urządzenia zwanego stacją obsługi klimatyzacji, jakie znajdziemy w specjalistycznych warsztatach. Proces rozpoczyna się z chwilą podłączenia stacji za pomocą złącz serwisowych do układu klimatyzacji w samochodzie. Proces podstawowy trwa około godzinę.

Proces serwisowania układu klimatyzacji rozpoczyna się od odessania czynnika chłodniczego z samochodu. Czynnik wraz z olejem po pracy w kompresorze może zawierać różnego rodzaju zabrudzenia podobnie jak i olej PAG. Czynnik chłodniczy w stacji obsługi klimatyzacji jest filtrowany przez odpowiedni filtr, którego zadanie jest zatrzymanie nieczystości, natomiast olej PAG jest zlewany a następnie wyrzucany.

Następnym etapem jest wykonanie próżni, ten etap w brew pozorom jest kluczowy. Czas wykonywania próżni ma dwa zadania, jednym z nich jest podstawowy test szczelności układu klimatyzacji za pomocą próżni. Podczas wykonania np. 15min. próżni maszyna generuję próżnie wynoszącą np. -0,7bar, następnie przychodzi czas na kilkominutowy test. Podczas testu, który trwa np. 5min. stacja obsługi klimatyzacji sprawdza czy próżnia jest na tym samym poziomie czy moze się zmieniła, jeśli np. próżnia zmieniła się na poziom -0,5bar oznacza to że układ klimatyzacji jest nieszczelny. Jest to test podstawowy, jednak nie jest on w stanie w 100% sprawdzić układ klimatyzacji. Układ klimatyzacji pracuje pod dużym ciśnieniem, natomiast test na próznie może nie wychwycić mikro nieszczelności w przewodach elastycznych, które podczas próżni zostaną uszczelnione. Kolejnym bardzo ważnym zadaniem wykonania próżni w układzie klimatyzacji jest opróżnieniem go z wilgoci, pod wpływem próżni z układu wysysana jest wilgoć, co ma nie małe znaczenie dla elementów kompresora klimatyzacji. Patrząc pod kątem wilgoci w układzie klimatyzacji próżnia powinna trwać około godziny.

 

Kiedy należy serwisować układ klimatyzacji?

Układ klimatyzacji w pojazdach nie jest układem idealnie szczelnym, dlatego czynnik nawet w niewielkim stopniu będzie ubywał z naszego układu. Olej PAG, którego nośnikiem jest czynnik chłodzący ulega zużyciu a jego zadaniem poza smarowaniem kompresora jest konserwowanie układu. Olej PAG zapobiega także parceniu uszczelek oraz przewodów klimatyzacji, a tym samym rozszczelnieniu układu, dobrze jest wykonać czynność obsługi klimatyzacji raz w roku, najlepiej na wiosnę, przed sezonem letnim i wybrać do tego sprawdzony serwis taki jak Arauto. Regularna konserwacja układu klimatyzacji zapewni bezawaryjność układu oraz komfort w upalne dni i prawidłowe jej działanie. Wykonywanie corocznego serwisu klimatyzacji to doskonały moment, aby zadbać również o odgrzybienie układu klimatyzacji oraz o wymianę filtra kabinowego.

 

odgrzybianie klimatyzacji - co to takiego?

Podczas użytkowania układu klimatyzacji w parowniku, mogą gromadzić się drobnoustroje oraz grzyby. Te z kolei są niebezpieczne w szczególności dla osób chorujących na różnego rodzaju choroby płuc. Różnego rodzaju grzyby i baterie sprawiają, że z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach. Powietrze z zagrzybionej klimatyzacji może również powodować reakcje alergiczne. Klimatyzację powinno poddawać się odgrzybianiu przynajmniej raz w roku i najlepiej połączyć ten proces z wymianą filtra kabinowego. Proces odgrzybiania polega na dezynfekcji układu klimatyzacji za pomocą preparatów chemicznych, których drobne cząsteczki penetrują parownik i wszelkie zakamarki nawiewów lub przez tzw. „ozonowanie” kabiny podczas uruchomionej klimatyzacji.

 

Na czym polega wymiana filtra kabinowego?

Filtr kabinowy, zwany bardzo często filtrem pyłkowym, znajduje się w układzie nawiewu powietrza w kabinie pasażerskiej lub w jej pobliżu. Jego rolą jest zatrzymywanie zanieczyszczeń takich jak: pyłki, owady czy zeschnięte liście. Prawidłowo działający filtr zapewnia czyste powietrze we wnętrzu samochodu a filtr z węglem aktywnym ma właściwości pochłaniające zapachy, jednak z czasem filtr kabinowy ulega zanieczyszczeniu. Jego wymiana to prosta czynność serwisowa, którą zalecamy przynajmniej raz a najlepiej dwa razy w roku. Wymiana filtra kabinowego może jednak być kosztowna, ponieważ czasami wymaga demontażu wielu elementów w samochodzie a sam filtr potrafi być zamontowany w ciężko dostępnym miejscu.